I – Uddannelsestrin
Det anbefales, at introduktionsuddannelsen i akutmedicin inddeles i 3 moduler. Hvert modul indeholder basiskompetencer, som tillæres og udvikles i løbet af modulet. Dette skaber en naturlig progression i udvikling af introduktionslægens kompetencer gennem uddannelsen.
Læger i introduktionsuddannelses vil initialt have forskellige akutmedicinske kompetenceniveauer. For eksempel, vil en læge, der har afviklet Klinisk Basis Uddannelse (KBU) i en akutafdeling, have et andet akutmedicinsk kompetenceniveau sammenlignet med en læge, der ikke har afviklet sin KBU i en akutafdeling. Modulopbygningen vil give mulighed for at tilpasse uddannelsen til den enkelte introduktionslæges akutmedicinske kompetenceniveauer. Uddannelsen kan således tage udgangspunkt i det modul, der passer til den enkelte uddannelseslæge. Nedenstående tabel viser en oversigt over det overordnede indhold i de forskellige moduler (tabel 1).

I – KURSER
Der anbefales en række kurser under introduktionsuddannelses forløbet:
- Vejlederkursus (obligatorisk) – (afvikles i løbet af introduktionsuddannelsens modul 1 og 2).
- Advanced Life Support (ALS) eller tilsvarende kursus.
- Ultralydskursus i akutmedicinsk POCUS (modul 1).
- Emergency Medicine Critical Care (EMCC) modul 1.
I – EVALUERING AF UDDANNELSESLÆGEN
Uddannelseslægen evalueres og vejledes løbende af en senior læge i akutafdelingen. Dette kan f.eks. være med særligt fokus på udfordringer i og tilpasning af uddannelsesforløbet.
Enhver senior læge kan udfylde evalueringsskemaer og kompetencekort/færdighedskort med den uddannelsessøgende læge.
Vejlederen vil kontinuerligt give feedback samt foretage evaluering af uddannelseslægen gennem hele uddannelsesforløbet – i det daglige arbejde samt gennem løbende statussamtaler.
Anbefalingerne indeholder et udkast til evalueringsskema, der kan findes her: