Arbejdsgruppen har udarbejdet forslag til færdighedskort, som et supplement til læringsstrategien for SST-målbeskrivelse for introduktionsuddannelsen i akutmedicin.
Færdighedskortene (F) er udfærdiget således, at de fokuserer på de elementer i den kliniske kompetence der egner sig til træning i et færdighedslaboratorium eller bedside supervision. Delelementerne er opbygget efter følgende kategorier:
Godkendelse af et givet færdighedskort sikrer, at den uddannelsessøgende er fortrolig med de teoretiske og praktiske omstændigheder ved en procedure/færdighed. Et givet færdighedstræningselement kan derfor godkendes forud for patientkontakt.
Færdighedskortene godkendes ved struktureret observation – analogt de kliniske kompetencer. Uanset om et færdighedskort godkendes eller ej, giver supervisor specifik og konstruktiv feedback til den uddannelsessøgende.
Udtrykket ”færdighedskort” er en dansk betegnelse for det engelske udtryk: ”Objective structured assessment of technical skills (OSATS)”. Nedenstående oversigt viser listen over færdighedskort udarbejdet af arbejdsgruppen samt forslag til vurderingsskala:
Download pdf: Skala til vurdering her
Skalaer-til-vurdering-2- Download pdf: F1 – Anlæggelse af UL-vejledt perifert venekateter.
- Download pdf: F2 – EKG-gennemgang
- Download pdf: F3 – Arteriegas udtagning og tolkning
- Download pdf: F4 – Lumbalpunktur
- Download pdf: F5 – Den akutte geriatriske patient
Faerdighedskort-6
Faerdighedskort-7
Faerdighedskort-8a
- Download pdf: F8b – Akutte elektrolytforstyrrelser (hyper/hypokaliæmi)